STAD/BUITENPARKING – Het gigantische vrachtschip Ever Given dat op weg van China naar de haven van Rotterdam in het Suezkanaal vastraakte mag dan wereldwijd voor grote logistieke frustraties zorgen, maar toch wint het binnen meer kunstzinnige milieus duidelijk aan erkenning. Zo wil het M HKA, het Antwerpse museum voor hedendaagse kunst, het gevaarte van 400 meter lang graag aan de huiscollectie toevoegen zodra het losgemaakt is. “Vlijmscherpe, maatschappijkritische performance art!” juicht men het daar luidkeels toe.
“Het feit dat hier plots zo veel commotie om heerst is natuurlijk wat ons meteen aantrok aan de installatie”, laat de laaiend enthousiaste curator optekenen. “Maar we mogen ons de interpretatie van dit gegeven niet laten opleggen door de kortzichtige commerciële belangen van de wereldhandel. Integendeel, wie ziet nu niet dat dit juist een briljante en doordachte kritiek is op onze doorgedraaide consumptiemaatschappij? Het schip blokkeert juist niets. Onze drang naar materiële verzadiging blokkeert ons en onze ontwikkeling als mens! We hopen dan ook dat de kapitein ons aanbod om het komende decennium artist in residence te worden wil aanvaarden. Draai die subsidiekraan maar open!”
Er wordt nog een aardige duit verdiend aan tol.
Sinds Mozes de Joden uit Egypte leidde, nam het gebied een steeds centralere plaats in onze cultuur in. Maar waarom liep Mozes dan niet gewoon over land toen het Suezkanaal nog niet klaar was?
In ieder geval staat Kaap de Goede Hoop weer op de kaart waar de nobele Hollanders de touwtjes in handen hadden voor het gebied populair werd als vakantiebestemming voor de inboorlingen.